Morele betrokkenheid, Morele betrokkenheid in de media. Hoe breng je dat over op je volgers, kijkers, lezers. Zijn je verhalen satire, fictie, non fictie, fantasie, feitelijk, informatief, zakelijk en objectief. Zijn de verhalen dan maatschappelijk neutraal. Dat ze er voor iedereen zijn. Ja dat is altijd een streven, dat is mooi. Zijn je verhalen entertainment, leerzaam, leuk om te zien en te lezen. Dat komt tot uiting in de keuze van de onderwerpen. Wat wil je vertellen. Welk verhaal. Wat is nieuws en wat niet. En wat is dan waar. En iets kan waar zijn en tegelijk niet waar. Is dat nepnieuws. Is het commentaar, een opinie, een mening. Een mening kun je toetsen aan je eigen mening. Een mening kun je altijd veranderen als je een ander inzicht hebt gekregen. In verhalen moet een morele betrokkenheid zitten, die absoluut oprecht en eerlijk is. Er moet een gevoel in zitten dat je verhaal klopt. In de titel zit de morele betrokkenheid. Dat je kunt lezen waar het verhaal over gaat. Alles in het leven kan een verhaal worden. Het leuke aan een verhaal vind ik dat je een vraag kan stellen. Dat je iets bespreekbaar maakt op een begrijpelijke manier. Dat menselijke verhalen uit het leven gegrepen je raken. Je voelt dat onderwerpen in een verhaal heel dichtbij komen. Het gaat om het vertellen van verhalen die mensen samen verbindt. Dat is morele betrokkenheid.