Hoe werk je?

Ik maak pop art achtig werk. Ik werk met het gebruik van reeds bestaande beelden. Dit noem je appropriation art. Ik citeer beelden uit de hedendaagse beeldcultuur, internet,  en andere diverse media. Ik sample, mix of remix de beelden met andere beelden, daarmee verander ik de inhoud van de bestaande beelden tot een andere context.

Leg eens appropriation art uit.?

Appropriation art is het toe eigenen van en gebruik van reeds bestaande beelden. Het gebruik van toe eigening heeft een grote rol gespeeld in de geschiedenis van de kunsten. De kunst van deze tijd is een reactie, op de vorige periode. De kunstgeschiedenis verwijst naar elkaar en kunst stromingen, stijlen of isme's in de kunst volgen elkaar op.

Wat is de bijdrage van appropriation kunstenaars ?

Appropriation kunstenaars zijn sociaal geëngageerd en geven met hun werk commentaar op de consumptiemaatschappij, cultuur en samenleving. Thema's zijn uitdagende ideeën over originaliteit, de aandacht vestigend op de relaties tussen ,klimaatverandering, fossiel brandstoffen, consuminderen, circulaire economie, macht, geld, gender, politiek, racisme, humor, creativiteit, consumentisme, sociale media, sociale kwesties en toepassingen van kunst.

Dat begrijp ik. Maar waar gaat het nog meer om ?

Inherent aan ons begrip van toe eigening is het concept dat het nieuwe werk contextualiseert. Dus zonder context geen nieuw werk.

Ja ?

Door kunst eindelijk te bevrijden van traditionele concepten als aura, orginaliteit en genialiteit, zullen ze leiden tot nieuwe termen om kunst te begrijpen en te definiëren. We leven in het digitale tijdperk. Een nieuwe generatie spreekt al van dataïsme. Alles is data.

Roept dit geen weerstand op ?

Alles verandert constant. Het leven is kort. Elke generatie heeft zijn eigen kunst. Internet speelt een grote rol in de wereld en in de kunst. Appropriation art toegepast in diverse media. Iedereen is beeldmaker tegenwoordig. Kijk naar bijvoorbeeld Instagram of Facebook welke beelden zijn toe geëigend en met welk doel ? We leven in het digitale tijdperk, AI (Arteficial Intellegence), data speelt daarin een grote rol.

Hoe zit dat juridisch ?

Lastig hoe dat nou zit met auteursrecht of citaatrecht. Wat mag je wel of niet gebruiken. Vrijwel elk werk elektronisch of niet, is beschermd door het auteursrecht. Hoe dat verder in elkaar zit, weet ik niet. Het is heel veel juridische informatie en een aantal zaken overlappen elkaar. Deze specialistische kennis heb ik niet. En moet je ook aan specialisten over laten, ieder zijn vak. Kijk op internet bij Wikipedia, Pictoright of ius mentis voor meer informatie. Of op internet bij google auteurswet in toetsen.

Welke techniek gebruik je?

Ik werk met acryl en olieverf op linnen, paneel en katoen.

Hoe ontstaat een schilderij?

Ik schilder laag over laag verschillende afbeeldingen uit mijn archief. Tijdens het schilderen ontstaan er combinaties van beelden en het idee waar ik heen wil. Ik mix de bestaande beelden met andere beelden en daarmee verander ik de inhoud van de bestaande beelden tot een andere context. Het gaat om de vraag: wat is het onderwer,  en wat wil ik met het onderwerp in het schilderij zeggen of uitdrukken?

Waarom schilder je portretten van mensen?

Het portret wat ik maak staat in relatie tot andere portretten van mensen. Ik ben jij en jij bent mij. Het zijn de emoties in het gezicht die vertellen over de dingen in het leven. Het portret is een belangrijk genre/onderwerp in de beeldende kunst. Niets is zo prettig als lang en ongeneerd kijken naar een ander mens alsof je kijkt in de spiegel naar jezelf. Maar zo'n honderd jaar geleden vond er een omslag plaats. Niet langer was de geportretteerde het uitganspunt van het werk, maar juist de maker. Wat wil de maker zeggen met het portret. Welke emoties zijn er afgebeeld en zijn dat dan de emoties van de maker of dat van de mens in het algemeen? Als je naar een portret kijkt, kijk je in de ziel van de mens en jezelf.

Wanneer is een schilderij af?

Het gaat erom dat de context afgebeeld is. en dat dat werkt. het onderwerp moet geod zijn dan volt de rest vanzelf zoals verf, kleur. Als de verschillende beeldcombinaties een geheel vormen. Dan is een werk af. Als het naar mijn gevoel het werk de context benadert wat ik in mijn hoofd had. Dan is een werk af. Het gaat om de menselijke conditie en een andere kijk op het leven en de tijd waarin we leven. Daar waar het afwijkt van het idee wordt het schilderij interessant. Er onstaat iets anders. Iets magisch en ongrijpbaar als het leven wat je niet kunt verklaren. Als je dat kunt voelen, ervaren en waarnemen dan is een schilderij af. 

Mensen willen je werk begrijpen. Kun je dat uitleggen ?

Heb ik net vertelt over appropriation art. Het gaat om de context van een werk. Wat is het verhaal, de boodschap, het onderwerp. Is het werk een  noodzaak of toeval, feit of fictie, droom of theorie. Zo ik bedenk een context en dat is het. Nee, het is veel meer. Mijn werk  is mijn leven met een lach en een traan. De persoonlijke ervaring, gevoel verbeeld in mijn werk. En waarom is dat dan zo? Waarom doe ik wat ik doe? Ik voel de drang om dit te doen? Dan maak ik het mijzelf niet makkelijk. Soms heb ik teveel onderwerpen, gedactes die ik uit wil werken. Dan is het schrappen, opnieuw bekijken, een selectie maken en dan uitwerken. Dit is wat ik beleef en wat ik voel. Schilderen en schrijven wat mij bezig houdt. Een leven in kunst en in heel veel herkenbare dagelijkse verhalen met thema's zoals consumentisme, reycyclen, relaties tussen macht en geld, gender, politiek, racicisme. Kijk naar mijn schilderijen.  Ze geven maatscappelijk commentaar op alle aspecten van de samenleving. Lees mijn verhalen en je weet bijna alles over mijn leven en de tijd waarin we leven. Lees mijn verhalen, blog's, column's op mijn site. Lees mijn boek MoraalRidder'Geluk' online te bestellen bij uitgeverij boekscout.nl en bol.com.

Wat zijn je inspiratiebronnen?

Verhalen van mensen. Kunst, kunstenaars, tentoonstellingen, diverse media, verhalen in boeken en tijdschriften, galerie en museum bezoek, interviews, film, muziek, kleur, cartoons, strips, advertenties, design, mode, de stad. Internet en dan Wikipedia, Pictoright, Ius Mentis en kunst web sites.

Welke kunstenaars hebben je op  ideeen gebracht voor je werk?

Karel Appel, Piet Mondriaan, Rob Scholte, Vincent van Gogh, Toulouse Lautrec, Gauguin, Andy Warhol, Tom Wesselman, Man Ray, Picabia, Kippenberger, Jeff Koons, Salvador Dali, Gerhard Richter, Lucian Freud, Erwin Olaf, Keith Haring, Gilbert & George, Neo Rauch, Rineke Dijkstra, Baselitz, Picasso, Anton Corbijn, Cezanne, Monet, Manet, Pisarro, Seurat, The Doors, The Beatles, The Rolling Stones, The Who, U2, Bob Marley, The Kinks, Beach Boys, The Ramones, David Bowie, David Hockney, New Order.

Waarom deze kunstenaars?

Omdat deze kunstenaars commentaar of een reflectie geven met hun werk op alle aspecten de menselijke conditie en de wereld waarin wij leven. Omdat ze mij raakten of verwarden met hun werk, het riep vragen op daar ging het om. Wat gebeurde er in het werk als ik er naar keek of naar luisterde? Wat gebeurde er? Wat voelde of dacht ik? Wie was ik daarvoor en wie ben ik daarna? Wat is de mens? Was dat een idee, een ander concept wat ik waarnam? Het ging mij om de reis, de ervaring van het werk. Een gevoel, een kunstwerk moet je voelen. Een werk is een uitnodiging om te ervaren en te voelen. Dat zegt iets over jezelf, de menselijke conditie, de wereld waarin wij leven, daar gaat het om,volgens mij. Het zegt iets over de tijd waarin we nu leven en hoe wij daar mee omgaan. Het gaat uiteindelijk ook over je eigen leven. Over in wat voor wereld je leeft en hoe je daar mee omgaat.

In je werk zie ik  afbeeldingen van mensen, kinderen, volwassen , soms alleen en soms in een situatie, waarom?

Het gaat om de emoties afgebeeld in het gezicht in het portret. Kun je pijn, verdriet, geluk, liefde, schuld, leugen, waarheid, puurheid zien in een portret . Het zijn mijn interpretaties van het leven door middel van een portret. Het zijn levens verhalen, vol emoties, gedachtes, verlangens, dromen, gebeurtenissen, situaties. Maar ook fantasieen, verhalen van vroeger, die wel of niet gebeurd kunnen zijn. De afbeeldingen verbeelden in combinatie met andere beeldfragmenten de menselijke conditie.

Je werk ziet er levenslustig, vrolijk en grappig uit, je wordt er wel blij van vertel?

Dank je wel voor het compliment. Komt dat door het onderwerp, de afbeelding, kleuren, compositie of een combinatie van wordt afgebeeld. Ik heb er geen moeite mee als je een werk levenslustig, vrolijk of grappig of mooi vind en je er blij van wordt. Als een schilderij je een goed gevoel kan geven, dan vind ik dat prachtig. Iedereen heeft een ander gevoel of verhaal bij kunst. Het is jouw verhaal en gevoel. En misschien heeft het er er mee te maken, hoe je een werk waarneemt en ervaart? Stel vragen aan jezelf, wat doet dit werk met mij? Wat zie ik in het schilderij, wat voel ik, is dat ook wat de schilder heeft bedoeld?

Als ik een werk wil kopen die niet in de webshop is afgebeeld, hoe gaat dat?

Kijk op site en neem de tijd. Selecteer de werken die je in het echt wil zien. Advies is om eerst vier werken te selecteren dan twee en dan uiteindelijk blijft er een over. Je kunt ook een print maken, kijk er na en leg het even weg. Denk daar over na praat met iemand, je partner,vrienden,kinderen. Als je weet welk werk je wil stuur een mail. Dan maken we een atelierafspraak. In overleg komen we er samen wel uit. 

Als ik een werk wil kopen, hoe gaat dat?

Werk op de site is beschikbaar voor verkoop. Werken kunnen opgehaald worden bij atelier na afspraak per mail. Werken te koop via de webshop. Op dit moment staan er geen werken in de webshop.

Voor een groter werk bijvoorbeeld 110x80 cm kunnen we in een afspraak maken per mail. Dan kunnen we bespreken hoe het werk wordt opgehaald bij het atelier.  Ook klein werk ophalen bij atelier na afspraak via mail.

Kan ik ook een werk huren?

Nee, helaas niet via deze site. Er is werk in de volgende kunstuitlenen. Kijk online wat beschikbaar is.  SBK Amsterdam, ArtOlive, Kunstuitleen Kranenburgh Bergen(NH), Kunstuitleen Den Helder. Kunstuitleen ArtZaanstad.

Kan ik ook termijnen een werk afbetalen?

Nee, betaling van het werk gaat door overschrijving bank. Factuur wordt per mail verstuurd.

Hoe zit het met schade aan een werk?

Ontstaat er schade aan een werk, neemt u contact met mij op. Ben in staat omdat ik de orginele olieverf heb de schade te herstellen. De  restauratie kosten zijn lager dan bij een restaurateur. Bij schade aan een werk via kunstuitlenen moet eerst worden vastgesteld wat de schade is. In een rapport  met foto's wordt dit vastgesteld. Met dit rapport kan er met de eigen verzekering contact worden opgenomen. Meestal wordt er met een schikking het schadevoorval afgesloten en het werk gerestaureerd.

Hoe blijf ik op de hoogte van evenementen, exposities, pop-up gallery acties?

Meld je aan op de nieuwsbrief voorevenementen, exposities en pop-up gallry acties op verschillende bijzondere locaties. Je ontvangt dan een persoonlijke uitnodiging voor de feestelijke opening van een evenement, tentoonstelling in aanwezigheid van de kunstenaar. Stuur ook de mails, blogs door aan familie vrienden, bekenden en collega's.

Be je actief op andere sociale media. Hoe kijk je daar tegenaan?

Sociale media heb je tegenwoordig nodig om je werk te presenteren. Het is een ondersteuning van je beroepspraktijk. Hoe bereik je mensen, wat wil je laten zien en wat wil je vertellen. Hoe zorg je ervoor dat mensen je werk op een expositie willen zien. Sociale media speelt daarin een belangrijke rol. Hoe meer volgers, hoe groter het bereik van je werk. Wilt u mij ondersteunen svp. Je kunt mij volgen op Facebook, Instagram en LinkedIn. En via mijn website via de nieuwsbrief.

Wat is je privacybeleid gezien de wetgeving persoonsregistratie?

Je ontvangt van ons nieuwsbrieven en uitnodigingen. Deze informatie willen we je graag blijven sturen. Op 25 mei 2018 ging in de EU de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Als je onze mailings wilt blijven ontvangen hoef je niets te doen. Je gegevens worden niet gedeeld met derden. Wij registreren alleen e-mailadressen zonder naam, postadres of andere gegevens. De e-mail adressen worden uitsluitend gebruikt voor de nieuwsbrief en uitnodigingen. Als je niet langer onze mailings wilt ontvangen, kun je je onderaan deze nieuwsbrief afmelden. Je kunt je ook op elk ander moment afmelden. Wel jammer als je je afmeld, je kunt ook de mails en blogs doorsturen naar familie, vrienden, collega's en bekenden. Je support hiermee de kunstenaar en zijn werk.

Heb je nog een afsluiting of opmerking van deze veelgestelde vragen lijst?

Ja ik wil iedereen bedanken voor de belangstelling en het lezen en bekijken van mijn site de schilderijen series, blogs en deze veelgestelde vragen lijst. Ook bedankt voor de inspirerende feedback om mijn nieuwsbrief. Speciale dank aan Pictoright, Wikipedia, en Ius Mentis met betrekking informatie onder andere over auteursrecht. Bedankt en tot ziens op een van de tentoonstellingen. En volg mij op Facebook, Instagram en LinkedIn en via mijn website via mijn nieuwsbrief.