BEELDMEDIA
De Schildercolumnist
Beeldmedia
Wat is effectief in een beeld. Wat is de boodschap van dat beeld. Gaat het om herkenbare beelden met herkenbare emoties zoals verdriet, woede, angst, machteloosheid, rouw, liefde, blijdschap, humor. Wat is de kracht van overdrijving in een emotie. Is het om te reageren op misstanden in de wereld. Het dramatische van een beeld zorgt voor de kracht ervan. De bedoeling is dat het blijft hangen bij de kijker. Dat de kijker wordt geraakt, de emotie ervaart. Hoe simpeler het beeld hoe minimaler het beeld des te sterker is de uitwerking van wat de kijker voelt wat er gebeurt. Het beeld in de media wordt zo neergezet, zodat het lijkt dat de kijker op het moment dat er iets gebeurt daar ter plekke getuige van is. Dat is effectief. De symphatie van het publiek gaat uit naar het herkenbare beeld met de daarbij herkenbare emotie, naar wat zonder moeite kan worden bekeken en begrepen. Het karakter van een mens komt verreweg het best tot zijn recht als hij zich kwaad maakt of betrokken voelt over missstanden in de wereld. En wat er aan te doen? Blijven Kijken? Goede doelen steunen ? Vrijwilligerswerk doen?
Ramon jan Vet